Van ondernemer tot docent: Lucinde Terluin over vallen, opstaan en haar passie voor ondernemen

  • Onderzoeker aan het woord
Lucinde (11).jpg

“Zoek de balans tussen je zachte, feminiene en je harde, masculiene kanten. Juist die combinatie maakt je sterk. En wees niet te streng voor jezelf: ondernemerschap is vallen en opstaan. Omring je met mensen die in je geloven en je verder helpen.” Met dat advies vat Lucinde Terluin (34), docent marketing en ondernemerschap, samen waar ze voor staat en hoe ze jonge professionals wil begeleiden.

Na jaren van vallen en opstaan als ondernemer weet ze als geen ander hoe belangrijk het is om dicht bij jezelf te blijven. Nu zet ze die ervaring in om jonge professionals te helpen hun ‘why’ te ontdekken. Ze woont in Groningen met haar man en kat en begon tien jaar geleden haar carrière als freelance copywriter, maar vond haar passie uiteindelijk in het begeleiden van studenten bij hun persoonlijke en professionele groei. 

De eerste stappen als freelancer 

Toen Lucinde in 2015 afstudeerde van de opleiding Communicatie, was de arbeidsmarkt krap. “Je moest overal vijf jaar ervaring voor hebben”, vertelt ze. Veel van haar studiegenoten werden recruiter, maar dat sprak haar niet aan. “Ik kom uit een ondernemersgezin, dus mijn ouders zeiden: begin gewoon voor jezelf. Hun netwerk heeft me toen aan de eerste klussen geholpen.” 

Schrijven was altijd al haar passie, dus ze schreef zich in bij de Kamer van Koophandel en begon als freelance copywriter. “In het begin werd ik nogaluitgebuit met lage tarieven en korte klusjes, maar het was wel erg leerzaam”. 

Groeien in de marketing 

Na anderhalf jaar freelancen belandde Lucinde bij marketingbureau Triple Pro. Ze begon als copywriter, later ook als social media specialist. Dat paste volgens Lucinde goed, omdat content en social media vaak samenkomen. “Destijds leefde social media helemaal nog niet zoals dat nu leeft, toen had je Facebook en een klein beetje Instagram”, verteld ze lachend. Vervolgens maakte ze de stap naar een strategisch bureau, waar ze doorgroeide tot Head of Content Strategy. Daarna volgde opnieuw een periode als fulltime freelancer, en uiteindelijk startte ze haar eigen marketingbureau.  

“Dat groeide in een korte tijd naar een team van veertien mensen met mooie klanten. Maar eerlijk is eerlijk: het was enorm intensief.” Tegelijkertijd begon ze ook met lesgeven aan de Hanze. “Marketing is een vak dat je leert door te doen. Ik wilde mijn kennis terugbrengen naar de klassen: hoe je met klanten omgaat en wat je doet voor klanten.”  

Door omstandigheden besloot ze na anderhalf jaar afscheid te nemen van het eigen marketingbureau, en maakte ze echt de overstap naar onderwijs “Dat bleek de perfecte keuze. Ik wist al dat ik het leuk vond, maar door er nog meer tijd in te steken kon ik nog meer kennis delen. En daarnaast bleef ik de vrijheid houden om te freelancen.” 

De kracht van kwetsbaarheid 

Wat Lucinde het meest waardevol vindt aan lesgeven, is het begeleiden van studenten in hun persoonlijke groei. Marketing is voor haar nooit een passie geweest, maar een middel om toffe dingen te doen. Tijdens een branding traject voor haar bedrijf ontdekte ze dat haar passie echt ligt in het werken met young professionals: hen helpen ontdekken wie ze zijn en waar ze goed in zijn. “Na al die jaren ervaring ben ik ‘toevallig’ goed in marketing. Maar het is nooit zo geweest dat ik ’s ochtends uit mijn bed sprong en dacht: laat ik nu eens volle bak met marketing aan de slag gaan! Het ging me toch altijd om de mensen en de creativiteit eromheen. 

Kwetsbaarheid speelt bij het werken met anderen een grote rol. “Ik heb geleerd dat emoties tonen juist krachtig is. Toen ik bestuurder was van het marketingbureau ben ik ooit emotioneel geworden tijdens een hele intense situatie. Achteraf zei een medewerkster, een jonge meid, dat ze dat heel waardevol vond, omdat ze daardoor wist dat emoties tonen ook mocht”, vertelt Lucinde. Dat probeert ze nu ook in haar lessen: als ze even niet zo lekker in haar vel zit, zegt ze dat. Daardoor durven studenten zich ook open te stellen.  

Een luisterend voor young professionals 

Lucinde merkt dat studenten tegenwoordig vaker worstelen met mentale gezondheid: angststoornissen, depressie, faalangst en ingewikkelde thuissituaties. “Dat was bij mijn generatie veel minder zichtbaar” vertelt Lucinde. Daarom vindt ze het vooral belangrijk een luisterend oor te bieden en orde in de chaos te scheppen. 

Vorig jaar sloot Lucinde voor het eerst in vier jaar een schooljaar af met een diplomering, inclusief praatjes voor studenten. Daarbij merkte ze pas wat voor kers op de taart dat is. “Als je op zo’n moment een student mag toespreken en uitzwaaien dan zie je het echt verschil hoe ze binnenkomen en hoe ze weer weggaan, op zo’n moment ben ik zo ontzettend trots! 

Ondernemerschap als mindset 

Voor Lucinde betekent ondernemerschap vooral trouw blijven aan jezelf. Of je nu zelfstandig werkt of binnen een organisatie, het gaat om het volgen van je eigen visie. Als vrouwelijke ondernemer liep ze soms tegen obstakels aan. “Gedrag wordt bij vrouwen anders geïnterpreteerd. Een man die direct is, is duidelijk; een vrouw is dan boos. Dat is frustrerend.” Een opleiding in vrouwelijk leiderschap hielp haar om juist haar zachte kant te omarmen. “Dat werd mijn kracht in plaats van iets dat ik moest verbergen.” 

Lucinde is trots op haar pad, inclusief de tegenslagen. “Ik heb geleerd te knokken, te vallen en weer op te staan. In de twee jaar dat ik mijn eigen onderneming had, ben ik tien jaar ouder geworden in kennis. Dat had ik echt niet willen missen.” 

Nu geniet ze van haar werk als docent, waarbij er ruimte is voor rust en balans. En inmiddels vindt ze dat er belangrijkere dingen zijn dan tachtig uur werken en een grote auto voor de deur. Nu kan ze doen wat ze leuk vindt en haar tijd zelf indelen. ”Maar dat weet ik ook alleen maar omdat ik het allemaal gedaan en meegemaakt hebt. Dus ik zou zeker niet tegen jonge mensen zeggen dat meteen na te streven. Als jij ambities hebt en grootste dingen wil doen, vooral doen! Je komt er vanzelf wel achter of echt bij je past.” 

Advies aan jonge ondernemers 

Over vijf jaar hoopt Lucinde vooral vrijheid te ervaren. “Dat ik op elk moment kan besluiten om het anders te doen. Dat ik me goed kan voelen en echt bij mezelf kan inchecken. En dat, als ik me een dag wat minder voel, ik zelf kan bepalen wat voor mij die dag het beste werkt.  

Tot slot geeft ze nog een belangrijk advies aan jonge vrouwelijke ondernemers: “Zoek een rolmodel of coach van wie je kunt leren. De meeste vrouwen denken met liefde met je mee, als je het maar vraagt. En dat kun je echt gewoon doen via LinkedIn!” zegt ze. Het is een advies dat ze zelf door ervaring heeft geleerd. “Met behulp van een rolmodel heb je meer gevoel bij wat mogelijk is, waar je naartoe kan groeien. En dat echt fijn!” 

“Met behulp van een rolmodel heb je meer gevoel bij wat mogelijk is, waar je naartoe kan groeien. En dat echt fijn!”