‘Ik maakte een vloerlak zonder schadelijke moleculen’

  • Onderwijsproject
Veron van Bruggen.jpg

Als je een gietvloer in huis hebt, is de kans groot dat er een laklaag overheen zit. Deze laklagen bevatten nu nog vaak het molecuul isocyanaat, maar dit molecuul is niet gezond. Daarom werkte Veron van Bruggen, vierdejaars student Chemie, tijdens haar stage bij Arturo aan een nieuwe lak zonder isocyanaat.

De laklaag van een gietvloer maakt de vloer sterk, en zorgt ervoor dat het weinig slijt als je er bijvoorbeeld overheen schuurt met een stoel. Dit is vooral te danken aan het molecuul isocyanaat, die de lak hard maakt. Maar mensen die veel met isocyanaat werken krijgen soms last van beroepsastma, en daarom werkt de overheid aan nieuwe richtlijnen rondom dit molecuul.

Bij bedrijven die vloerlak maken – zoals Arturo – werken ze daarom aan alternatieven zonder isocyanaat. En daar mocht Veron bij helpen. ‘Ik heb verschillende andere mixen gemaakt en getest of ze dezelfde eigenschappen hadden als de oorspronkelijke lak.’ Voor het project hoefde ze niet zelf de moleculen te maken, en dat vond ze wel fijn. ‘Het was niet super chemisch, maar het ging meer over de eigenschappen van de mengsels. Dat vond ik wel fijn, want ik hoefde niet zo nodig de hele tijd op het lab te staan.’

Uiteindelijk leverde het onderzoek een interessante nieuwe lak op. Veron: ‘Mijn lak is niet zo sterk als de lak met isocyanaat, maar het is op zijn minst vergelijkbaar met andere lakken zonder isocyanaat die nu op de markt zijn. Dus ze waren wel tevreden met het resultaat.’ Toch verwacht Veron niet dat haar lak meteen te koop zal zijn. ‘Ze moeten sowieso eerst nog meer onderzoek doen, en ook kijken naar de productie.’

Veron zal het verdere proces ook niet meemaken, want ze is niet van plan in de verf-wereld te blijven. ‘Ik studeer nu af bij de Saxion Hogeschool, op een project rondom textiel. En daarna wil ik mogelijk nog een master doen om mijn lesbevoegdheid te halen. Lesgeven lijkt me wel leuk, ik ben niet de meest serieuze persoon dus ik denk dat het me wel lukt om die pubers ook wat van scheikunde bij te brengen.’

Interessegebieden

  • Aarde en Milieu
  • Exact en Informatica
  • Techniek