Creëer een visie, maak het verschil

  • Bachelor
  • Voltijd
  • 4 jaren
communicatie studenten interviewen

Communicatie

Niveau
bachelor
Vorm
voltijd
Duur
4 jaren
Taal
Nederlands
Locaties
Groningen
Graad
Bachelor of Arts
Credits
240 ECTS
Startmaanden
Start: september
  • Taal en Communicatie
  • Economie en Management

Ben jij creatief, ondernemend en heb je een talent voor taal en media? Dan is de opleiding Communicatie iets voor jou!

Projecten

Uniek aan ons onderwijs is dat je tijdens je studie met het werkveld, onderzoekers en andere studenten samenwerkt aan projecten. Zo werk je aan echte opdrachten en draag je bij aan concrete oplossingen voor actuele maatschappelijke vraagstukken.

Wij zijn Communicatie

Sla over
  • Annemieke ter Borg-Spitholt

    Opleidingsmanager

    Annemieke ter Borg-Spitholt
  • Kim Bokma

    Stagecoördinator

    Kim Bokma
  • Renée Heuvelman

    Coördinator studydesk

    Renée Heuvelman
  • Vicky Mulder

    Studieadviseur

    Vicky Mulder
  • Jolanda Oosterhoff

    Onderwijsondersteuner

    Jolanda Oosterhoff
  • Linda Prins

    Coördinator ComLab

    Linda Prins
  • Dick Visser

    Contactpersoon innovatiewerkplaatsen/medialab/newsroom

    Dick Visser

Over deze studie

Bij de opleiding Communicatie leer je alles over bijvoorbeeld marketingcommunicatie, storytelling, crisiscommunicatie, interne communicatie, visuele communicatie en campagnevoering, maar ook hoe je een communicatieonderzoek uitvoert. Je werkt aan communicatieoplossingen voor echte opdrachtgevers of aan de hand van real life cases.

De praktische kant van het communicatievak krijgt ruim aandacht. Je traint je presentatietechnieken en je gaat aan de slag met vormgevingsprogramma’s als InDesign, Photoshop, Premiere en Illustrator om online en offline content te maken, zoals video's (stories) voor social media en flyers. Ook leer je passende teksten te schrijven voor verschillende media en doelgroepen. Je kunt je creativiteit dan ook goed kwijt in de opleiding!
 
Benieuwd hoe het is om Communicatie te studeren? Bekijk dan de video hieronder!

Thumbnail van een YouTube video
  • Feiten & cijfers

    Benieuwd naar de mening van studenten over deze opleiding? En hoe de opleiding scoort in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen? Bekijk de feiten en cijfers op studiekeuze123.nl.

    Ga naar Studiekeuze123

Dit ga je doen

Jaar 1

In het eerste jaar maak je aan de hand van 4 thema's kennis met de veelzijdige en boeiende wereld van communicatie. Bij het eerste thema, 'Event', bereid je samen met jouw klasgenoten een beroepenmarkt voor. Je interviewt hiervoor communicatieprofessionals en deelt je bevindingen via posters op het event. Zo maak je al vanaf dag 1 kennis met jouw toekomstige werkveld!

Bij 'Online Branding', het tweede thema, verdiep je je in online marketingcommunicatie, sociale media en branding. Voor een echte opdrachtgever bedenk je een contentstrategie met als doel (meer) naamsbekendheid te creëren. In het derde thema, 'Crisis & Reputatie', staan imago, issue- en crisiscommunicatie en publieke communicatie centraal. Tenslotte komt het thema 'Media & Ondernemerschap' aan bod. Je start fictief je eigen bedrijf en je leert hoe je dit het beste kunt pitchen. Je krijgt cameratraining en je gaat een promotiefilm maken.

Jaar 2

In het tweede jaar ontwerp je in projectgroepen een mediacampagne voor een externe opdrachtgever. Er wordt een beroep gedaan op jouw creativiteit bij het bedenken van een flitsende campagne. Het tweede halfjaar werk je als junior ondernemende communicatieprofessional in ons ComLab. Je kiest dan zelf een aantal verschillende projecten van opdrachtgevers uit het bedrijfsleven. Zo oefen je alvast voor later!

Jaar 3

In het derde jaar ga je een half jaar op stage en vul je de zogeheten Vrije Ruimte. Je kunt dan bijvoorbeeld een (Engelstalige) minor volgen of studeren in het buitenland. Er zijn tal van mogelijkheden! Voor alle studenten van de opleiding Communicatie geldt dat zij een internationaal semester moeten volgen. Dit kan in binnen- of buitenland.

Jaar 4

Het vierde en laatste jaar van de opleiding staat in het teken van afstuderen. Je kiest verschillende communicatieprojecten die je doet voor bedrijven en instellingen. Dit zijn projecten op het gebied van online communicatie, content, interne communicatie, mediacreatie en veel meer. Je maakt een keuze op basis van jouw persoonlijke interesse en ambities. Daarbij volg je ook verdiepende keuzemodules zoals:
Digitale Marketingcommunicatie, Copywriting, Social Media & Content Creatie en Visuele Communicatie. Gedurende het jaar kun je waardevolle contacten leggen met potentiële werkgevers en jezelf alvast profileren op de arbeidsmarkt.

Benieuwd welke vakken je per studiejaar krijgt? Bekijk hier het volledige overzicht.

Ben je benieuwd hoe het is om in je derde jaar stage te lopen? Bekijk dan de video hieronder! 

Stage lopen tijdens de opleiding communicatie

Na je studie

Doorstuderen

Na je bacheloropleiding Communicatie kun je verder studeren door het volgen van een masteropleiding. Zo kun je ervoor kiezen een professionele doorstroommaster te volgen op de Hanzehogeschool, bijvoorbeeld de Master International Communication, MSc in Business Studies (Interdisciplinary Business Professional) of de Master Energy for Society. Ook kun je na je opleiding verder studeren aan de Rijksuniversiteit Groningen of een andere wetenschappelijke universiteit (na het volgen van een pre-master). 

Studenten van de opleiding Communicatie die doorstuderen, kiezen vaak voor:

  • Master International Communication
  • MSc in Business Studies (Interdisciplinary Business Professional)
  • Master Energy for Society

Aan het werk

Als afgestudeerd communicatieprofessional kun je overal terecht: in het bedrijfsleven, bij de overheid, in de zorg, bij een onderwijsorganisatie, in de mediawereld of bij een communicatieadviesbureau. Ook kun je als zelfstandig ondernemer een eigen bedrijf beginnen. Voorbeelden van functies zijn:

  • communicatieadviseur
  • campagneleider
  • persvoorlichter
  • eventmanager
  • social media specialist

Toelatingseisen

  • Direct toelaatbaar

Aanmelding & inschrijving

Wil je je aanmelden voor deze opleiding? Zorg er dan voor dat je dit uiterlijk 31 augustus doet via Studielink. Bij voorkeur meld je je al voor 1 mei aan. Zo heb je genoeg tijd om je voor te bereiden op de start in september. 

In september start het studiejaar en vanaf dan moet je dus volledig ingeschreven staan en aan alle inschrijfverplichtingen voldoen.

Studiekeuzecheck

Om te kijken of de opleiding echt bij je past, bieden we iedereen die zich aanmeldt een studiekeuzecheck aan. Nadat je de studiekeuzecheck hebt gedaan, ontvang je een advies of je matcht bij de opleiding. Match je niet? Dan raden we je aan om te kiezen voor een andere opleiding. Je kunt daarbij de hulp inschakelen van één van onze studiekeuzeadviseurs

Start studie

De studie start in september. Er zijn ook mogelijkheden om in februari te starten met deze opleiding.

Wisselen van studie?

Ben jij onzeker over je studiekeuze en denk je erover om te wisselen van studie? Binnen het economische domein is het mogelijk om te wisselen en daarbij te kiezen tussen het aanbod van voltijd economie-gerichte bacheloropleidingen. Wil je niet wachten tot volgend jaar voordat je met die studie kunt beginnen? Dan is het switch-programma iets voor jou. Klik hier voor meer informatie. 

Interessegebieden

  • Economie en Management
  • Taal en Communicatie
Meld je aan via Studielink