Ruimte voor muzikaal spel
- Onderzoeksproject
In veel basisscholen geven muziekdocenten les in ruimtes die daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn: volle klaslokalen of kale, galmende zalen. Dit beperkt hun mogelijkheid voor creatieve en experimenterende muzieklessen. Het project Ruimte voor muzikaal spel onderzoekt hoe de inrichting van een klaslokaal of speellokaal kan bijdragen aan een inspirerende, kindvriendelijke en akoestisch prettige leeromgeving voor muziekonderwijs.
Het onderzoek brengt muziekonderwijs en ruimtelijk ontwerp samen. Muziekdocenten, student-onderzoekers en praktijkpartners werken samen aan prototypes van materialen en inrichtingselementen die muzikaal spel faciliteren, de muzikale beleving van kinderen vergroten en geluidsoverlast beperken. Deze worden getest bij kunstencentrum VRIJDAG en op een basisschool. De resultaten monden uit in een praktische tool-kit waarmee scholen en muziekdocenten hun ruimtes kunnen aanpassen om kinderen meer ruimte te geven voor muzikaal experiment en spel.
Onderzoekers Corinne van Beilen en Liesbeth Betten zijn vanuit het Lectoraat Kunsteducatie van het Kenniscentrum Kunst & Samenleving verbonden aan het project en Marlies de Jong – van der Hilst vanuit de Innovatiewerkplaats Campus Design, onderdeel van het lectoraat Facility Management en Kenniscentrum NoorderRuimte. Er wordt nauw samengewerkt met de opleiding Docent Muziek, en met praktijkpartners All Inclusive Music, VRIJDAG en Lot to Learn. De betrokken studenten komen uit de opleidingen International Facility Management en Communication and Multimedia Design. Daarnaast wordt de mogelijkheid onderzocht om studenten van Academie Minerva en de opleiding Industrieel Product Ontwerpen te betrekken in een later stadium van het onderzoek.
Dit onderzoeksproject is mogelijk gemaakt door een KIEM-MV subsidie van Regieorgaan SIA.
Senior Onderzoeker Lectoraat Kunsteducatie
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?