Werkplaats Online Ondernemen (WOO-Groningen)

  • Onderwijsproject
AJ-2022-03-24-0730.jpg

De Werkplaats Online Ondernemen (WOO-Groningen) ondersteunt mkb-bedrijven bij het maken van een volgende stap in online ondernemen met hulp van studenten en experts. WOO-Groningen verbindt vragen van ondernemers aan opdrachten in het onderwijs met studenten. Win-win voor beiden; hulp en groei voor het bedrijf en een mooie leerervaring voor de student. En een derde ‘win’ voor het onderwijs door de inbreng van opdrachten uit de praktijk.

Online kansen benutten

Als mkb-ondernemer kan het lastig zijn om online kansen te herkennen en optimaal te benutten. Gebrek aan tijd, kennis en financiële middelen kunnen hierin een rol spelen. WOO-Groningen helpt bedrijven met vragen als:

  • Hoe zorg ik dat ik goed vindbaar ben?
  • Hoe leidt online ondernemen tot meer groei?
  • Wat is voor mij een goede online strategie?
  • Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?

Via WOO-Groningen ondersteunen studenten bedrijven bij alle stappen van het online marketing proces: van het maken van een online (marketing)strategie en (online) campagnes en uitingen, tot de monitoring en analyse van resultaten.

Samenwerking

WOO-Groningen is een samenwerking tussen Hanzehogeschool, Noorderpoort en de Rijksuniversiteit Groningen. Voor iedere ondernemersvraag zoekt WOO-Groningen naar het best passende (onderwijs)traject van waaruit studenten aan de slag gaan. Dat kan zijn in een project, stage, afstuderen, minor of vak. Zo wordt het bijvoorbeeld geïntegreerd in een blok marketingcommunicatie op het Noorderpoort, in de minor Digital Marketing op de Hanzehogeschool en als consultancyopdracht bij de Rijksuniversiteit Groningen.

Dat doen ze niet alleen met eigen inzicht, maar vooral in afstemming met docenten én met experts uit het vakgebied. Bedrijven die hun kennis, ervaring en tools graag delen met mkb-ondernemers en studenten. Bijvoorbeeld als gastspreker, begeleider van studentenopdrachten en (mede)organisator van kennissessies.

Impact van WOO-Groningen

WOO-Groningen heeft sinds de start in september 2019 al ruim 1000 mkb-ondernemers in de provincie Groningen op weg geholpen met online marketing, sales en communicatie. Zij zien de effecten terug in verbeterde vindbaarheid en zichtbaarheid, groei van omzet en/of nieuwe klantgroepen en werkgebieden (ook internationaal). Maar ook in een beter inzicht in de online mogelijkheden en kansen voor hun bedrijf.
Voor studenten levert deze werkwijze naast interessante, échte vragen van ondernemers, ook mooie contacten op met bedrijven in de regio. Vanaf de start zijn in totaal zo’n 375 studenten betrokken geweest bij praktijkgerichte opdrachten voor ondernemers en zien deze studenten concreet resultaat van wat ze hebben geleerd tijdens hun opleiding. 

Bezoek de website van WOO-Groningen

Ondernemers en studenten aan het woord

Screenshot compilatievideo.png

In deze compilatievideo vertellen enkele ondernemers wat de samenwerking met studenten WOO-Groningen hun bedrijf heeft opgeleverd. Ook zijn enkele studenten aan het woord over hoe zij de opdracht voor ondernemers hebben ervaren.