Jij neemt de leiding en deelt je passie voor muziek

• Bachelor
  • Voltijd
De Bazuin Oenkerk_Jaap Musschenga

Muziek - Dirigent Harmonie, Fanfare en Brassband

bachelor
Vorm
voltijd
4 jaren
Taal
Locaties
Groningen
Graad
Bachelor of Music
Startmaanden
Start: september

Deze studierichting leidt je op tot dirigent van Harmonie- en Fanfareorkesten en Brassbands (HaFaBra). Na je studie ben je toegerust om met (amateur)orkesten van verschillende niveaus zelfstandig programma's samen te stellen, in te studeren en uit te voeren.

Onze projecten en producties

Het hele jaar door organiseren we vele verschillende interessante projecten en producties binnen onze afdelingen: muziekproducties, orkestprojecten, muzikale projectweken, samenwerkingsprojecten met de kunstacademie, de dansacademie, externe partners en nog veel meer. Je werkt samen met je mede-studenten en in verschillende contexten, zodat jij je nog beter kunt ontwikkelen.

Hoofdvakdocenten Dirigent Harmonie, Fanfare en Brassband

Docenten per hoofdvak
Sla over
  • Tijmen Botma

Hoofdvakdocent Dirigent HaFaBra

Tijmen Botma
  • Anne van den Berg

Hoofdvakdocent Directie HaFaBra

Anne van den Berg2.jpg

Over deze studie

Als dirigent voor HaFaBra-orkesten stimuleer je anderen om het beste uit zichzelf en de groep te halen. Tijdens je studie leer je werken met grote groepen mensen, je leert de integrale samenhang van composities herkennen en je werkt aan je artistieke visie en interpretatie.

British Size C.76.JPG
  • Feiten en cijfers

Benieuwd naar de mening van studenten naar deze opleiding? En hoe de opleiding scoort in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen? Bekijk dan de feiten en cijfers op Studiekeuze123.nl.

NB: Dirigent HaFaBra is formeel een major binnen de bachelor muziek. De cijfers op Studiekeuze123 gelden voor de gehele bacheloropleiding en zijn niet gespecificeerd per major.

Ga naar Studiekeuze123

Dit ga je doen

Propedeuse

De basis van je opleiding bestaat uit het verwerven van gedegen theoretische kennis en praktische vaardigheden. Voor een dirigent betekent dat onder meer het ontwikkelen van je muzikale voorstellingsvermogen in vakken als algemene muziekleer, praktische harmonie, gehoorontwikkeling en ritmische vorming. Dit alles natuurlijk steeds ter ondersteuning van je uiteindelijke doel: dirigent worden.

Hoofdfase

In de hoofdfase is het onderwijs erg praktijkgericht. Zo werk je met practicumensembles binnen het conservatorium en volg je workshops van gerenommeerde gastdocenten. Van het tweede tot en met het vierde jaar loop je stage bij meerdere koren of orkesten in Noord-Nederland. In het derde en vierde jaar word je gestimuleerd in een zelfkritische en onderzoekende houding. Na vier jaar sluit jij je studie af met het dirigeren van je eindexamenconcert. Studenten kiezen een opleiding tot dirigent soms als tweede hoofdvak, nadat ze de propedeuse voor een instrumentaal of vocaal hoofdvak hebben afgerond.

Kernvakken

Kernvakken die je gedurende je studie krijgt:

• Algemeen

Contextuele studies (CTS), Harmonielees, Meerstemmige gehoorvorming, Ondernemende musicus, Pianopracticum, Niet-westerse muziek, Partituurspel

• HaFaBra-directie

HaFaBra-directie, HaFaBra-theorie, Instrumentatie, Orkestscholing, Werkplaats Lichte Muziek, Geschiedenis, Practicum, Instrumentaal bijvak, Projecten, Externe stage

Na je studie

Na afronding van deze studierichting ben je in staat om met koren en/of HaFaBra-orkesten van verschillend niveau zelfstandig programma's samen te stellen, in te studeren en uit te voeren.

Het kost harmonieorkesten, fanfares en brassbands veel moeite om gekwalificeerde dirigenten te vinden. Ook koren staan te springen om goede dirigenten. Kortom, voldoende toekomstperspectief.

Toelating & aanmelding

Om je aan te melden voor de studierichting HaFaBra Directie is het volgende nodig:

• 1. Aanmelden via Studielink

Meld je voor 1 maart aan voor het toelatingsexamen. Dit doe je via www.studielink.nl. Kies voor B Muziek. Vervolgens krijg je via de mail toegang tot HanzeAanmeld/Osiris. Hier kies je voor Directie en vervolgens HaFaBra.

• 2. Motivatiebrief

We vragen je een motivatiebrief te uploaden in HanzeApply/Osiris (na je aanmelding in Studielink) waarin je motiveert wat jou beweegt om te willen studeren aan het Prins Claus Conservatorium en in het bijzonder de studierichting HaFaBra Directie.

Alles wat je moet weten over het toelatingsexamen

Vragen?

Stel je vraag