Ben jij creatief, ondernemend en heb je een talent voor taal en media? Dan is de opleiding Communicatie iets voor jou! Bij de opleiding Communicatie leer je alles over bijvoorbeeld marketingcommunicatie, storytelling, crisiscommunicatie, interne communicatie, visuele communicatie en campagnevoering, maar ook hoe je een communicatieonderzoek uitvoert. Je werkt aan communicatieoplossingen voor echte opdrachtgevers of aan de hand van 'real-life' cases.

De praktische kant van het communicatievak krijgt ruim aandacht. Je traint je presentatietechnieken en je gaat aan de slag met vormgevingsprogramma's als InDesign, Photoshop, Premiere en Illustrator om online en offline content te maken, zoals video's (stories) voor social media en flyers. Ook leer je passende teksten te schrijven voor verschillende media en doelgroepen. Je kunt je creativiteit dan ook goed kwijt in de opleiding!

Vraag een brochure aan of meld je aan voor de open dag!

Benieuwd hoe het is om Communicatie te studeren?  Lianne leidt je alvast rond! 

 

 

{{'Opbouw_Title' | i18n}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

{{'Kernvakken_Title' | i18n}}

  • {{vak.Titel}}

{{'StudieInCijfers_Title' | i18n}}

Voor meer informatie kijk op www.studiekeuze123.nl/sic

{{'LatestNewsWidget_Title' | i18n}}

{{vm.newsItems[0].Title}}

{{'Article_ReadMore' | i18n}}

{{'TestimonialWidget_Title' | i18n}}

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

 

Propedeuse (jaar 1)

Het eerste jaar

In het eerste jaar maak je aan de hand van 4 thema's kennis met de veelzijdige en boeiende wereld van communicatie. Bij het eerste thema, 'Event', bereid je samen met jouw klasgenoten een beroepenmarkt voor. Je interviewt hiervoor communicatieprofessionals en deelt je bevindingen via posters op het event. Zo maak je al vanaf dag 1 kennis met jouw toekomstige werkveld!

Bij 'Online Branding', het tweede thema, verdiep je je in online marketingcommunicatie, sociale media en branding. Voor een echte opdrachtgever bedenk je een contentstrategie met als doel (meer) naamsbekendheid te creëren. In het derde thema, 'Crisis & Reputatie', staan imago, issue- en crisiscommunicatie en publieke communicatie centraal. Tenslotte komt het thema 'Media & Ondernemerschap' aan bod. Je start fictief je eigen bedrijf en je leert hoe je dit het beste kunt pitchen. Je krijgt cameratraining en je gaat een promotiefilm maken.

Een uitgebreidere beschrijving van het eerste jaar inclusief een filmpje waarin studenten vertellen over hun ervaringen vind je hier.

Na het eerste jaar

Na het eerste jaar

In het tweede jaar ontwerp je in projectgroepen een mediacampagne voor een externe opdrachtgever. Er wordt een beroep gedaan op jouw creativiteit bij het bedenken van een flitsende campagne. Het tweede halfjaar werk je als junior ondernemende communicatieprofessional in ons ComLab. Je kiest dan zelf een aantal verschillende projecten van opdrachtgevers uit het bedrijfsleven. Zo oefen je alvast voor later!

Uitgebreidere informatie vind je hier: jaar 2, jaar 3 en jaar 4.

Stagelopen

Stagelopen

Zowel in het derde als in het vierde jaar ga je een half jaar op stage. Je derde jaar start met een half jaar durende praktijkstage, waarbij je zelf kiest of je je stage in binnen- of buitenland wilt doen​. Tijdens je stage werk je mee op de communicatieafdeling van een organisatie. Naast de dagelijkse werkzaamheden werk je aan een specifieke opdracht. Je kunt zelf een stageplaats zoeken, maar ook de opleiding heeft een groot aanbod van stageadressen waar je uit kunt kiezen. Ook in het vierde jaar ga je een half jaar op stage. Tijdens deze stage doe je je afstudeeropdracht.

Keuzeruimte

Minoren en keuzevakken

Heb je een brede interesse en wil je je graag ontwikkelen binnen het communicatievak? Dan kun je zeker uit de voeten met ons uitgebreide en afwisselende aanbod in minoren en keuzevakken. In het derde jaar van de opleiding kun je gedurende een half jaar bijvoorbeeld de minor Journalism of International Aid & Development volgen. Ook zijn er interessante keuzevakken, zoals Fotografie, Creatief Schrijven of Media Testing. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om een half jaar naar het buitenland te gaan of een Pre-Master te doen aan de universiteit. Er zijn volop mogelijkheden!

Afstuderen

Afstuderen

Het laatste jaar ga je aan de slag met je afstudeerproject. In dit project komt alles samen wat je tijdens de opleiding hebt geleerd. Je voert in opdracht van een bedrijf of organisatie een volledig project uit, van analyse tot eindadvies. Je adviseert een externe opdrachtgever over een complexe communicatiesituatie, waarbij onderzoek en creatie een belangrijke rol spelen. Deze periode biedt volop de mogelijkheid om alvast waardevolle contacten te leggen met potentiële werkgevers. Veel studenten vinden zo hun eerste baan!

Studieloopbaanbegeleiding

Studieloopbaanbegeleiding

Bij het Instituut voor Communicatie, Media & IT krijg je vanaf het eerste jaar je eigen studieloopbaanbegeleider. Hij of zij begeleidt je bij de keuzes die je maakt in je studie en leert je hoe dat moet. Ieder halfjaar bespreek je je studieresultaten. Je studieloopbaanbegeleider kan zo goed de vinger aan de pols houden. Verder ondersteunt de studieloopbaanbegeleider jou bij het ontwikkelen van de competenties die je nodig hebt.

Internationale mogelijkheden

Ga internationaal

​​​​​​​​Je studietijd is hét moment om iets van de wereld te gaan zien en mensen uit andere culturen te leren kennen. Een periode in het buitenland verblijven is een bijzondere ervaring. Daarom stimuleren wij je om dit te doen. Ook als je besluit in Nederland te blijven, kun je bij ons internationaal onderwijs volgen. We bieden tal van mogelijkheden om een internationale context aan je opleiding te geven. Lees er meer over.

Honours Talent Programma

Honours Talent Programma

Als je ambitieus, leergierig, ondernemend, creatief en stressbestendig bent, uitstekende resultaten behaalt en meer uit je studie wilt halen, dan heb je bij ons een streepje voor. We selecteren je dan graag voor één van onze uitdagende Honours Talent Programma’s. Bovenop je reguliere onderwijsprogramma biedt dit extra verdieping in je studie. Zo word je betrokken bij multidisciplinaire onderzoeken en projecten, je krijgt verrijkende theorie en gastcolleges van gerenommeerde professionals. Ook doe je mee aan prikkelende discussies over actuele thema’s. Het voordeel van het deelnemen aan het exclusieve Honours Talent Programma is dat jouw talent en competenties sterk worden ontwikkeld en dat je daarmee een ‘headstart’ in het bedrijfsleven hebt. Je krijgt bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om een extra uitdagende stage bij een (internationaal) topbedrijf te lopen. Dit biedt jou vele kansen op een voorsprong en perspectief om snel hogerop te komen. Als jij geselecteerd wordt voor het Honours Talent Programma, dan komt dit uiteraard op je diploma te staan. Interessant voor nu en waardevol voor je toekomst!

Studievereniging

Studievereniging KIC

KIC staat voor 'Kien in Communicatie' en is opgericht voor en door studenten van de opleidingen Communicatie en Communication & Multimedia Design! KIC organiseert zowel studie als sociale activiteiten, zoals bedrijfsbezoeken, congressen, maandelijkse borrels, gala's en de jaarlijkse wintersportvakantie. Als je bij ons komt studeren, moet je zeker lid worden! Neem ook eens een kijkje op hun eigen website www.svkic.nl.

Bring your own device

Laptop-eisen

We adviseren iedere startende student om een eigen tablet of laptop aan te schaffen voor gebruik tijdens de studie. Bij het Instituut voor Communicatie, Media & IT hanteren we het principe 'bring your own device'. Hiermee willen we thuis studeren vervlechten met het werken op school, want studeren houdt niet op als je colleges voorbij zijn. Op de Hanzehogeschool zijn natuurlijk honderden internetcomputers beschikbaar waarop je kunt werken, maar waarschijnlijk vind je het juist prettiger om je eigen tablet of laptop te gebruiken. Binnen de hele Hanzehogeschool kun je gebruik maken van WiFi. Bekijk hier de minimale eisen voor een laptop.

 

Beroepsmogelijkheden

Wat kun je worden?

Als afgestudeerd communicatieprofessional kun je overal terecht: in het bedrijfsleven, bij de overheid, in de zorg, bij een onderwijsorganisatie, in de mediawereld of bij een communicatieadviesbureau. Ook kun je als zelfstandig ondernemer een eigen bedrijf beginnen. Voorbeelden van functies zijn communicatieadviseur, campagneleider, persvoorlichter, eventmanager, social media specialist en contentcreator. Zie hier waar een aantal van onze alumni aan de slag is gegaan.

​Verder studeren

Verder studeren

Na je bacheloropleiding kun je verder studeren door het volgen van een masteropleiding. Je kunt na je opleiding ervoor kiezen om onze Master International Communication te volgen. Ook kun je prima doorstromen naar de Rijksuniversiteit Groningen of een andere universiteit. Uitgebreide informatie over de mogelijkheden om verder te studeren vind je hier.

 

​Jaar 1

  • Real-life projecten voor echte opdrachtgevers
  • Theorievakken in de mix met de praktijk
  • Visuele communicatie
  • Schrijven voor online en offline media
  • Organiseren en presenteren
  • Ondernemend adviseren

 

    •  

    {{'EducationProfile_Title' | i18n}}

    {{'EducationProfile_VWO' | i18n}}

    {{'EducationProfile_HAVO' | i18n}}

    {{'EducationProfile_MBO' | i18n}}

    {{'Opleidingen_Title' | i18n}}

    {{'Location_Title' | i18n}}

    {{'Locations_Title' | i18n}}

    {{vm.model[0].Title}}

    {{vm.model[0].Street}}
    {{vm.model[0].ZipCode}}  {{vm.model[0].City}}

    {{'ContactInformation_Title' | i18n}}

    {{vm.userIsAuthenticated && vm.isRootPortal ? 'LatestNewsWidgetAuthenticated_Title' : 'LatestNewsWidget_Title' | i18n}}

    {{'CalendarWidget_Title' | i18n}}

    {{'CalendarWidget_Intro' | i18n}} {{vm.portalTitle}}

    • {{item.StartDate| date:'d MMM'}} {{item.StartDate| date:'d MMM'}} - {{item.EndDate| date:'d MMM'}} {{item.Title}}