Over Airline Pilot & Management

​​​Bangkok, 24.00 uur lokale tijd.

Je vertrekt vanaf Bangkok International Airport voor de terugvlucht naar Amsterdam. Vlak na de start wil je collega (co-piloot) met de gear-handel het landingsgestel inhalen. Er gebeurt niets en je krijgt geen indicatie dat het landingsgestel omhoog is. Je schakelt de automatische piloot in en je gebruikt de emergency checklist. Hiermee kun je op een alternatieve manier het landingsgestel omhoog halen. Het werkt! Je besluit om door te vliegen naar Amsterdam in plaats van terug te keren naar Bangkok. Er bestaat een kans dat het neerlaten van de wielen kan ook problemen geeft en je hebt meer vertrouwen in de technische dienst en hupldiensten van Schiphol.

Na een aantal uur vliegen, krijg je van de dispatcher de weersverwachting voor Afghanistan te horen: de moderate turbulence heeft zich ontwikkeld tot hevige onweersbuien met heavy turbulence. Je kan een meer zuidelijke route volgen om dat te ontwijken. Maar dat betekent een uur vertraging en dat kost veel extra brandstof. Dit zou kunnen betekenen dat je een tussenlanding moet maken om extra brandstof te tanken.

Dilemma! Je wilt de tussenlanding niet maken vanwege het technisch defect van je landingsgestel. Maar volgens de operations manual van je maatschappij mag je niet door heavy turbulence vliegen. Toch zul je snel een beslissing moeten nemen...

Dit voorbeeld laat zien dat je als piloot essentiële beslissingen moet nemen. Beslissingen waarbij je moet vertrouwen op je vaardigheden als beroepsvlieger en je managementvaardigheden. Hoe zorg je ervoor dat het veilig blijft?

Airline Pilot & M​​​anagement

Kies je voor Airline Pilot & Management, dan kies je voor spanning. Eerst studeer je anderhalf jaar aan de Hanzehogeschool Groningen bij de opleiding Technische Bedrijfskunde. Hierna start de specialisatie die je gedurende twee jaar bij de KLM Flight Academy volgt. De vliegopleiding vindt plaats in Eelde en in Arizona. Na twee jaar kom je terug naar de Hanzehogeschool Groningen voor je afstudeeropdracht. Na het succesvol afronden van de opleiding heb je je diploma Bachelor of Science én je vliegbrevet op zak.

 

Waarom Airline P​ilot & Management?

Een moderne piloot bestuurt niet alleen een toestel, maar is tegenwoordig ook 'manager of flight'. Hij of zij is (mede)verantwoordelijk voor de passagiers, de bemanning, de techniek, de kosten, enzovoorts. Luchtvaartmaatschappijen vragen juist daarom steeds meer om piloten die de verbindende schakel zijn tussen passagier, techniek en de (luchtvaart)organisatie. Wil je tegemoetkomen aan de toenemende eisen die vliegmaatschappijen aan piloten stellen en je kansen op de arbeidsmarkt verbreden? Dan kies je voor Airline Pilot & Management. Je gaat een spannende carrière tegemoet. Door de vierjarige studie bouw je bovendien aan je levenservaring en heb je bredere mogelijkheden op de arbeidsmarkt.

{{'Opbouw_Title' | i18n}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

{{'Kernvakken_Title' | i18n}}

  • {{vak.Titel}}

{{'StudieInCijfers_Title' | i18n}}

{{'TestimonialWidget_Title' | i18n}}

{{'Contact_Title' | i18n}}

{{'Contact_LabelAddress' | i18n}} {{addressLine}}
{{'Contact_LabelOffice' | i18n}} {{vm.office}}
{{'Contact_LabelAssistant' | i18n}} {{vm.name}} {{vm.name}}
{{'Contact_LabelPhone' | i18n}} {{vm.phone}}
{{'Contact_LabelEmailAddress' | i18n}} {{vm.emailDisplay}}
{{'Contact_LabelWebsite' | i18n}} {{vm.website}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'ResearchProject_InfoWidgetTitle' | i18n}}

{{'PartnerBannerWidget_Title' | i18n}}

{{vm.widgetDescription}}

{{'EducationProfile_Title' | i18n}}

{{'EducationProfile_VWO' | i18n}}

{{'EducationProfile_HAVO' | i18n}}

{{'EducationProfile_MBO' | i18n}}

{{'Opleidingen_Title' | i18n}}

{{'Location_Title' | i18n}}

{{'Locations_Title' | i18n}}

{{vm.model[0].Title}}

{{vm.model[0].Street}}
{{vm.model[0].ZipCode}}  {{vm.model[0].City}}

{{'ContactInformation_Title' | i18n}}