Advance Care Planning

Advance Care Planning.png

Binnen de leeropdracht Advance Care Planning (ACP) wordt ACP gezien als een proactief, doorlopend proces dat het bespreken, documenteren en regelmatig bijwerken van iemands voorkeuren en waarden met betrekking tot toekomstige medische, verpleegkundige en informele zorg en behandeling omvat.

Het doel van ACP is om ervoor te zorgen dat individuen zorg ontvangen die in overeenstemming is met hun persoonlijke wensen, vooral in situaties waarin zij mogelijk moeilijk of niet in staat zijn om hun eigen zorgbeslissingen te nemen of te communiceren. 

De leeropdracht ACP richt zich met name op toegepast wetenschappelijk onderzoek naar de kwaliteit van zorg en de kwaliteit van leven van mensen met multimorbiditeit, reeds voor en in de palliatieve fase. Moderne diagnostiek en zorgplanning, waarbij de familiebenadering, gedeelde besluitvorming, gezondheidsvaardigheden en technologische innovaties, integratief in het onderzoek worden opgenomen staan hierbij centraal.

Integrale onderzoekaanpak
De integrale aanpak van het onderzoek houdt in dat de gehele zorgketen betrokken wordt. Dat wil zeggen: de huisartsenzorg in de eerste lijn, de ambulancezorgverlening, de zorg in het ziekenhuis, de thuiszorg en de ouderenzorg.

Advance Care Planning wordt binnen deze onderzoekslijn breed opgevat. Het richt zich op het gehele zorgproces, als ook op de besluitvorming die daaraan ten grondslag ligt. Dit proces kan ingaan, geruime tijd -tot meerdere jaren- voordat de stervensfase aangebroken is. De wijze waarop een waardegedreven, passend zorgplan opgesteld kan worden vormt hierbij de onderzoekfocus.

Professionele rollen
Naast de wensen en het welzijn van patiënten met multimorbiditeit in de palliatieve fase, richt de leeropdracht zich op de professionele rol en beroepsverantwoordelijkheid van met name de verpleegkundig specialist binnen ACP in het diagnostische overlapgebied tussen de verpleegkundig specialist, de huisarts en de medisch specialist.

Bij het onderzoek zijn meestal zowel bachelor-studenten, master-studenten, promovendi en postdocs betrokken. De leeropdracht heeft het doel de rol als onderzoeker van zorgprofessionals te ondersteunen en verder te ontwikkelen.

Betrokken partners
Vanuit de leeropdracht wordt er samengewerkt met lectoren, senior onderzoekers en dataspecialisten. Zo wordt er samengewerkt vanuit het lectoraat Verpleegkundige Diagnostiek met bijbehorende leeropdrachten Familiezorg en Waardegedreven en Passende Zorg, het Centre of Expertise Ondernemen en het UMCG.

Daarnaast is de leeropdracht ook nauw verbonden met Health Noord en de versneller Point-of-Care Technologie. 

Onze mensen