Fundamentally Re-Addressing ‘Good Education’ (FRAGE)
- Onderzoeksproject
Het huidige debat over ‘goed’ onderwijs is vaak sterk gericht op meetbare resultaten en prestaties. Dat is waardevol, maar het risico is dat andere belangrijke of minder goed meetbare aspecten onderbelicht raken, zoals persoonlijke ontwikkeling, ruimte voor diversiteit en het omgaan met onzekerheid. Het onderzoeksproject Fundamentally Re-Addressing ‘Good Education’ (FRAGE) wil die dimensies van onderwijs belichten zodat het maatschappelijke debat over wat ‘goed’ onderwijs is rijker, diverser en sterker wordt.
Daarvoor combineren we een grondige bestudering van filosofische en pedagogische literatuur met leergemeenschappen van docenten en onderzoekers. Samen zoeken zij naar nieuwe woorden en praktijken die recht doen aan de rijkdom en complexiteit van het dagelijks onderwijs.
De leergemeenschappen zijn gericht op drie groepen professionals: groepsleerkrachten basisonderwijs, vakleerkrachten bewegingsonderwijs, en vakleerkrachten kunstonderwijs.
Foto: Designed by Freepik
Het project wordt geleid door dr. Evert Bisschop Boele (Hanze, Groningen), in samenwerking met dr. Hester IJsseling (Thomas More Hogeschool, Rotterdam), dr. Corina van Doodewaard (Hogeschool Windesheim, Zwolle) en prof. dr. Gert-Jan van der Heiden (Radboud Universiteit, Nijmegen). Van de hogescholen zijn daarnaast dr. Corinne van Beilen en drs. Atsrid rass (Hanze), dr. Spark van Beurden (Thomas More) en Biek Leissner MA (Windesheim) aan het project verbonden. Daarnaast zijn verschillende partners uit het onderwijsveld betrokken, waaronder RVKO (Rotterdam), Stichting SchOOL (Lelystad) en VRIJDAG (Groningen).
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?