Henderien Steenbeek is lector Diversiteit in Leren & Gedrag bij het lectoraat Jeugd, Educatie en Samenleving. Zij richt zich op het bevorderen van het leren en het welzijn van kinderen binnen de onderwijsomgeving.
De onderzoeksfocus van Henderien Steenbeek binnen het lectoraat Jeugd, Educatie en Samenleving ligt op het stimuleren van leren en welbevinden van kinderen in de onderwijscontext, met aandacht voor de ontwikkeling van kinderen die kwetsbaar zijn voor een traject van verminderd leren en welbevinden, om wat voor reden dan ook. Ook richt zij zich op het versterken van pedagogisch-didactische vaardigheden van educatieve professionals die met kinderen werken.
Verder is zij thematrekker binnen het thema Kansengelijkheid & Participatie, een van de strategische thema’s van het Centre of Expertise Healthy Ageing. Haar onderzoek is met name verbonden aan de Hanze Educatie Academie.

In 2006 promoveerde zij op haar onderzoek naar dyadische interactie van kinderen tijdens spel, en de verschillen daarbij tussen kinderen met verschillende sociometrische statussen. Daarna was zij o.a. coördinator van het TalentenKracht-onderzoeksprogramma Groningen (RUG, ontwikkelingspsychologie; 2007-2016).
Momenteel is zij lid van het Landelijk expertisecentrum overgang PO-VO, het expertisecentrum Interactie in de Diverse Klas en het expertisecentrum Talentontwikkeling. Zij werkt tevens als universitair hoofddocent Ontwikkelingspsychologie op de Rijksuniversiteit Groningen (2013-heden) en is ze ontwikkelingspsycholoog.
Contact
Publicaties-
Dr. Henderien Steenbeek
Lector Curious Minds

Meer weten?
Wil je meer weten over het lectoraat Jeugd, Educatie en Samenleving?
Ga naar de pagina van het lectoraatFeedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?