ECLIPS

  • Onderzoeksproject
ECLIPS.png

Expressie en Communicatieve participatie van Leerlingen met speciale onderwijsbehoeften in Primair onderwijS.

Met ECLIPS streven we naar meer inclusief onderwijs voor leerlingen met een speciale ondersteuningsbehoefte op het gebied van communicatie en interactie (SOB-CI). We willen dit doen door het vergroten van het handelen van leraren om leerlingen met SOB-CI op de basisschool te ondersteunen in hun communicatieve participatie.

Samen met leerlingen met SOB-CI en leraren gaan we expressieve middelen ontwikkelen om de communicatieve participatie van deze leerlingen te vergroten.

Meer inclusief onderwijs voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften heeft hoge prioriteit op kennisagenda's voor het primair onderwijs (PO). Leerlingen met SOB-CI kunnen taalproblemen, gehoorproblemen of autisme hebben, maar het kan ook gaan om leerlingen die teruggetrokken of meertalig zijn. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen met SOB-CI problemen hebben in de communicatieve participatie en het succesvol doorlopen van primair onderwijs. Ook blijkt dat leraren zich handelingsverlegen voelen om goed aan te sluiten bij hun ondersteuningsbehoefte, waardoor inclusief onderwijs onder druk komt te staan.

Er zijn sterke aanwijzingen dat communicatieve participatie kan worden gestimuleerd door inzet van expressieve middelen zoals schilderen, theater of muziek. Ook voor leraren lijkt het inzetten van expressieve middelen verrijkend te zijn om in te kunnen spelen op de diverse behoeftes van leerlingen.  

Met het project ECLIPS willen we onderzoeken hoe expressieve middelen met ondersteuning van PO-leraren kunnen worden ingezet om de communicatieve participatie van leerlingen met SOB-CI te bevorderen.

Onderzoek

Team