Wil je weten hoe je instrumenten als persoonlijk klantcontact, social media, online en offline reclame en pr zo effectief en efficiënt mogelijk inzet om de doelen van de organisatie te realiseren? Dan is de opleiding Commerciële Economie geschikt voor jou. In een inspirerende omgeving ontwikkel jij je commerciële talent!

Engelstalige variant: er wordt ook een Engelstalige variant van de opleiding Commerciële Economie aangeboden. Voor meer informatie zie hanze.nl/marketingprogramme​​.


Majors

De opleiding Commerciële Economie biedt jou een stevig programma dat je voorbereidt op jouw professionele pad in een commerciële functie. Je kiest vanaf je tweede jaar voor een van de drie richtingen (majors): Marketing & Sales Management (MSM), Marketing Communication Management (MCM) of Digital Marketing (DIM). In het eerste jaar van je studie maak je kennis met deze richtingen, zodat je daarna kunt bepalen waar je je in wil specialiseren.

  • Major Marketing & Sales Management Marketing, sales en onderzoek staan centraal bij de major Marketing & Sales Management. Je verdiept je in het onderhouden van zakelijke relaties en leert te luisteren naar de klant. Je onderzoekt trends en ontwikkelingen in de branche en ontdekt hoe je CRM-systemen kunt gebruiken om nieuwe leads op te sporen.
  • Major Marketing Communication Management Marketing, communicatie en onderzoek staan centraal in de major Marketing Communication Management. Je houdt je bezig met de manier waarop een organisatie zo goed mogelijk kan inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Je leert hoe je het marketingcommunicatiebeleid kunt inzetten om de klant te informeren over het bestaan van een bepaald product of dienst. Maak je gebruik van social media, een reclamespot op televisie of stuur je een direct mail?
  • Major Digital Marketing Je verdiept je in de online aspecten van marketing en wordt wegwijs gemaakt in de wereld van online advertising. Daarnaast leer je ook over de technische kant van E-commerce. Hierbij komen Business- Intelligence, databases, webprogramming en webanalytics aan de orde. 

Meer​ weten? Vraag hier een brochure aan of meld je aan voor de open dag.

{{'Opbouw_Title' | i18n}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

{{'Kernvakken_Title' | i18n}}

  • {{vak.Titel}}

{{'StudieInCijfers_Title' | i18n}}

Voor meer informatie kijk op www.studiekeuze123.nl/sic

{{'LatestNewsWidget_Title' | i18n}}

{{vm.newsItems[0].Title}}

{{'Article_ReadMore' | i18n}}

{{'TestimonialWidget_Title' | i18n}}

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

Majors

Majors

De opleiding Commerciële Economie biedt drie verschillende richtingen (majors) aan: Marketing & Sales Management (MSM), Marketing Communication Management (MCM) en Digital Marketing (DIM). In het eerste jaar maak je kennis met deze richtingen. Je kiest vervolgens één major. Deze major volg je dan de rest van je studie. De studenten van de drie verschillende majors volgen deels dezelfde vakken en werken bij enkele projecten samen.

Propedeuse (jaar 1)

Propedeuse (jaar 1)

In de propedeuse wordt de basis gelegd op het terrein van (online) marketing en organisatie, is er aandacht voor economische vakken, bedrijfscommunicatie/Nederlands en kies je, naast het Engels, een tweede vreemde taal. Daarnaast oriënteer je je op de major, het hoofdprogramma, die je wilt gaan doen. Deze major start in de vierde periode van je eerste jaar. In deze periode besteed je veel tijd aan een project op het gebied van sales, communicatie en digital marketing. De studenten van de opleidingen Commerciële Economie en Ondernemerschap & Retail Management volgen in het eerste jaar grotendeels hetzelfde programma. 

Na het eerste jaar

Na het eerste jaar

In het eerste jaar ben je vooral operationeel bezig. In jaar twee leer je de markt tactisch te benaderen en ga je op stage. De ervaring die je opdoet in de praktijk, vormt de basis voor een meer strategische marketingbenadering in het derde jaar van je studie. In het vierde jaar heb je een vrije keuzeruimte. Deze keuzeruimte is bedoeld als verbreding of verdieping van de door jou gekozen major. Na je keuzeruimte ga je aan de slag met een afstudeerproject, bijvoorbeeld het schrijven van een marketing- of salesplan voor een bedrijf.

Stage lopen

Stage lopen

In het tweede jaar ga je een half jaar op stage. Tijdens je stage maak je kennis met marketingcommunicatie en sales in de praktijk en voer je onderzoek uit. De ervaring die je opdoet in de praktijk, vormt de basis voor een meer strategische marketingbenadering in het derde jaar van je studie. Lees hier meer over de ervaringen van studenten op stage.

Minoren

Minoren

In het vierde jaar kun je een minor kiezen. Een minor is bedoeld om je nog meer te specialiseren in een bepaald onderwerp. Het Instituut voor Marketing Management biedt verschillende minoren aan, bijvoorbeeld de minor Online Marketing. Voor de studenten die nog iets meer uit zichzelf willen halen, is er de honoursminor Triple M of Sales Talent & Innovatie Programma (STIP). Klik hier voor het volledige aanbod van het Instituut voor Marketing Management. Je kunt ook een minor volgen bij een ander instituut of buiten de Hanzehogeschool.

Afstuderen

Afstuderen

Het laatste jaar ga je aan de slag met je afstudeerproject. In dit project komt alles samen wat je tijdens de opleiding hebt geleerd. Je voert in opdracht van een bedrijf of organisatie een volledig project uit, van analyse tot eindadvies. Je schrijft bijvoorbeeld een marketing- of salesplan. Door deze praktische afsluiting van je studie, sta je al met één been stevig in het (internationale) bedrijfsleven.

Opleiding in drie jaar

Opleiding in drie jaar

Heb je een vwo-diploma en voldoe je aan de toelatingseisen die gelden voor de opleiding? Heb je daarnaast ambitie, talent en doorzettingsvermogen? Dan kom je mogelijk in aanmerking om de vierjarige opleiding in drie jaar te voltooien. Dit betekent dat je direct instroomt in het tweede jaar (hoofdfase). Om toegelaten te worden tot het versnelde programma, moet je eerst een tempo-assessment doen. Lees hier meer informatie over het tempo-assessment en de voorwaarden.

Begeleiding

Begeleiding

Je krijgt vanaf het eerste jaar je eigen studiecoach, hij/zij blijft jouw studiecoach gedurende de gehele studie. De studiecoach begeleidt je bij jouw ontwikkeling in het onderwijs en de keuzes die je maakt in je studie. Na afloop van een collegeblok bespreek je je studieresultaten. Daarnaast ondersteunt de studiecoach jou bij het ontwikkelen van de opleidingscompetenties die je nodig hebt. Ook met vragen over je opleiding kun je bij de studiecoach terecht.

Internationale mogelijkheden

Internationale mogelijkheden

De opleiding Commerciële Economie stimuleert studenten bewust bezig te zijn met internationalisering. Zo kun je je stage of een gedeelte van je studie in het buitenland volgen. Ons Praktijkbureau heeft veel internationale contacten en plaatst bijvoorbeeld regelmatig studenten voor hun stage in Maleisië. Daarnaast heeft het Instituut voor Marketing Management uitwisselingsprogramma's met verschillende universiteiten. Onze International Officer helpt je op weg! Bekijk hier de lijst met onze partnerscholen.

Beroepsmogelijkheden MSM

Beroepsmogelijkheden MSM

De markt waarop je je begeeft, kan zowel nationaal als internationaal zijn. Dat betekent dat je niet wordt opgeleid voor één specifieke functie, maar dat je straks breed inzetbaar bent in een grote variëteit aan commerciële functies op de arbeidsmarkt. De toenemende internationalisering biedt je als marketeer daarnaast nog eens extra kansen. Als afgestudeerde kun je onder andere gaan werken als marketingmanager, salesmanager, accountmanager of trademarketeer.

Werkzaamheden

Werkzaamheden

Ondanks de grote variatie in functies hebben alle banen waarvoor je wordt opgeleid één raakvlak, namelijk de marketingmanagementproblematiek van organisaties.

Sales en relatiebeheer

Sales en relatiebeheer

Je verzamelt informatie over klanten en analyseert deze op mogelijke kansen voor verkoop van je producten. Ook vertaal je beleidsmatige keuzes naar de wijze waarop een bedrijf de markt het beste kan bewerken en stel je account- en salesplannen op om dit beleid handen en voeten te geven.

Marketingplan

Marketingplan

Aan de hand van informatie uit bijvoorbeeld marktonderzoeken stel je een marketingplan op. In dit plan kunnen wervingsacties voor nieuwe klanten staan, plannen om het relatiebeheer vorm te geven, voorstellen voor reclamecampagnes en andere acties die de verkoop moeten vergroten.

Marktonderzoek

Marktonderzoek

Je onderzoekt of er belangstelling bestaat voor een bepaald product en tegen welke prijs consumenten bereid zijn het te kopen. Maar je kunt ook de tevredenheid van klanten over jouw bedrijf onderzoeken.

Communiceren

Communiceren

Je communiceert en onderhandelt met consumenten en kopers van een product, producenten, leveranciers en distributeurs. Maar net zo gemakkelijk moet je bijvoorbeeld kunnen onderhandelen met iemand van een reclamebureau.

Beroepsmogelijkheden MCM

Beroepsmogelijkheden MCM

Voor de afgestudeerde Commerciële Economie student staat de hele wereld als mogelijk werkgebied open. Dat geldt met name voor afgestudeerden van de major Marketing Communication Management. Zij zijn geschikt voor functies bij bedrijven die overal ter wereld aanwezig zijn, de zogeheten multinationals. Deze bedrijven geven namelijk een aanzienlijk deel van hun budget uit aan reclame en promotionele activiteiten. Maar je kunt ook zeer goed terecht bij kleinere bedrijven met minder omvangrijke budgetten. Je kunt zowel in de profit- als in de non-profitsector komen te werken. Voorbeelden van functies die je later zou kunnen vervullen, zijn: commercieel manager, marketingmanager, online marketeer, brandmanager en communicatieadviseur.

Werkzaamheden

Werkzaamheden

Voorbeelden van activiteiten die je gaat uitvoeren: onderhouden van contacten met klanten, opstellen van promotiemateriaal, onderzoeken van de effectiviteit van een bepaalde promotionele activiteit, zoals een reclamecampagne, opstellen van marketingplannen en de daarvan afgeleide communicatieplannen, het bewaken van het marketingcommunicatiebudget, etc.

Doorstuderen

Doorstuderen

Na het behalen van je diploma is het mogelijk om door te studeren. Er zijn verschillende goede aansluitmogelijkheden bij de Rijksuniversiteit Groningen, maar ook bij de Hanzehogeschool Groningen en buitenlandse partneruniversiteiten.

Schakelprogramma RUG

Schakelprogramma RUG

Als je je opleiding aan het Instituut voor Marketing Management hebt afgerond met een diploma, kun je een schakelprogramma aan de RUG volgen van een jaar. Je kunt een traject kiezen dat in het verlengde ligt van je hbo-opleiding. Wil je een ander schakeltraject volgen? Informeer dan bij de betreffende universiteit/faculteit naar de mogelijkheden. Voorlichting door de RUG over de opleiding en schakeltrajecten kun je vinden op www.rug.nl.

Alumni

Alumni

Na het afronden van je opleiding wachten er weer nieuwe uitdagingen. Wellicht studeer je door, of start je met een interessante baan. In deze nieuwe periode zijn de contacten die je tijdens je opleiding hebt opgebouwd met je medestudenten en docenten, waardevol. Ook wij willen graag met onze alumni in contact blijven en hebben daarom alumnigroepen op LinkedIn ingericht. Er is een groep voor elke opleiding. Schrijf je in op www.LinkedIn.com en meld je aan bij Commerciële Economie.

​Jaar 1

  • (Online) Marketing
  • Bedrijfseconomie
  • Engels
  • Bedrijfscommunicatie Nederlands
  • Vreemde taal

Jaar 2

  • Onderzoek
  • Consumentengedrag
  • Marketingcommunicatie (MCM) of Sales (MSM)
  • CRM/Online Marketing
  • Stage

Jaar 3

  • Online Marketing
  • Innovatie
  • Merkmanagement (MCM) of Trademarketing (MSM)
  • Onderzoek
  • Ethiek en filosofie

Jaar 4

  • Minor
  • Afstuderen

{{'EducationProfile_Title' | i18n}}

{{'EducationProfile_VWO' | i18n}}

{{'EducationProfile_HAVO' | i18n}}

{{'EducationProfile_MBO' | i18n}}

{{'Opleidingen_Title' | i18n}}

{{'Location_Title' | i18n}}

{{'Locations_Title' | i18n}}

{{vm.model[0].Title}}

{{vm.model[0].Street}}
{{vm.model[0].ZipCode}}  {{vm.model[0].City}}

{{'ContactInformation_Title' | i18n}}

{{vm.userIsAuthenticated && vm.isRootPortal ? 'LatestNewsWidgetAuthenticated_Title' : 'LatestNewsWidget_Title' | i18n}}

{{'CalendarWidget_Title' | i18n}}

{{'CalendarWidget_Intro' | i18n}} {{vm.portalTitle}}

  • {{item.StartDate| date:'d MMM'}} {{item.StartDate| date:'d MMM'}} - {{item.EndDate| date:'d MMM'}} {{item.Title}}